الأحد، 7 سبتمبر 2008

حال الشعب المصري

أنا نفسي معاك أهزر وعايز أكلمك
وأشرح لك كام حكاية بالذوق وأفهمك
وأوصف لك الحلول لحياتنا وأخدمك
بس انت اديني ودنك وشيل الشك منك
بدل كل البلاوي متزيد وتعدمك
أنا نفسي معاك أهزرطبعاً
أنا لازم أبدأ بأكل العيش معاك
ورغيف العيش ضروري مافيش منه فكاك
بدل متروح تزاحم وتاخد فوق قفاك
روح شوف لك بلطجي وواحد عربجي
واسرق فرن الحكومة علشان مغلباك
بيقولوا الفول بيغلا والعيش بقي نقصه فول
والفول طبعاً ضروري لسيادتك والعجول
الفول ممكن تجيبه من تاجر البقول
ممكن تسترخصه وبسوسه تدمسه
طبعاً راح يبقي أوفر وتغمس بالأصول
أنا نفسي معاك أهزر
وإن قالوا اللحمة غليت وشايل همه
ملعون أبوها لحمة ويحرق دمها
الفول بروتينه أحسن وارخص منها
دا حتي البهيمة بقت ناشفة وعقيمة
وتجيب السل عندك لو تاكل منها
أنا نفسي معاك أهزر
وطبعاً شوف يا صحبي حكاية الخضار
طبعاً عارف الكيماوي سعر الشيكارة نار
صاحب الشركة احتكرها وباعها للكبار
والفلاح البسيط عند الدولة عبيط
لا طايل الكيماوي ولا طايل السولار
أنا نفسي معاك أهزر
هزرت كتير معاك ومبتضحكش ليه؟
أنا حاسس بيك حزين ودمعك بتداريه
وعارف إن أخوك بريء مقبوض عليه
وعارف إن ذنبك اديت لمصر حبك
وراحت مصر منك بعيد معرفش ليه؟

طبعا الموضوع منقول لكنه عجبني جدا لانه دة حال المواطن الغلبان

ليست هناك تعليقات: